Wpisz czego szukasz

Przytulna sypialnia z materacem marki Gomarco
22.06.2024

Oświetlenie w sypialni a zdrowy sen

Dzień i noc pozwala na czerpanie korzyści z różnych aktywności, natomiast noc służy odpoczynkowi i regeneracji. Każde zachwianie tej naturalnej równowagi kończy się problemami nie tylko ze snem, ale i spadkiem energii czy pogorszonym nastrojem. W efekcie przemyślane oświetlenie sypialni jest bardzo ważne z punktu widzenia dobrej jakości snu i funkcjonowania w dzień. Jak zatem zadbać o zdrowy sen przy pomocy oświetlenia?

Światło Twoim sprzymierzeńcem

Rola światła, szczególnie naturalnego, jest nie do przecenienia zarówno dla ciała jak i psychiki. To coś normalnego – wyznacza granice aktywności i odpoczynku oraz pozwala zregenerować siły. Oczywiście nie każdy w równym stopniu (ze względu na sytuację życiową czy wykonywany zawód), ale zdecydowana większość może wykorzystać naturalnych sprzymierzeńców jakimi są dzień i noc. Co więcej, światło jest niezbędne dla rozwoju roślin i zdrowia ludzi, mowa tu o możliwości przeprowadzenia fotosyntezy oraz pobudzeniu procesu wytwarzania witaminy D₃. Podobnie rzecz ma się w przypadku, kiedy słońce zachodzi i światła zaczyna brakować. Wówczas, odpowiedzią organizmu (a ściślej szyszynki) jest rozpoczęcie syntetyzacji melatoniny – hormonu odpowiedzialnego za sen i zasypianie. Dlatego też światło naturalne lub sztuczne jest głównym elementem w mechanizmie rytmu dobowego – czyli aktywacji snu i czuwania.

Zadbaj o oświetlenie sypialni

Jak już wiesz bez światła ani rusz, to dostęp do zróżnicowanych punktów światła będzie niezbędny, aby zachować zdrowy balans. Dla wielu osób ustawienie stojącej lampy pod ścianą, kinkietu na łóżkiem czy lampki nocnej to kwestia gustu i ogólnie aranżacji sypialni. Po części to prawda, jednak bardziej chodzi tutaj o jakość światła – wieczorem warto używać żarówek (LED-ów też) o ciepłej barwie i niezbyt mocnym natężeniu. Dlaczego? Aby stworzyć odpowiedni, kojący nastrój oraz ułatwić wydzielanie melatoniny, która odpowiada za zapadnięcie w sen i jego utrzymanie przez całą noc. Oczywiście obecność jednego punktu świetlnego o intensywnym i jasnym świetle również jest potrzebne, ponieważ pozwala doświetlić określone obszary sypialni czy nawet całe pomieszczenie, kiedy wymagają tego okoliczności. Przy tej okazji warto pamiętać o roletach i zasłonach, aby warunki do snu/pobudki były jak najlepsze. Natomiast więcej o sposobach na aranżację klimatycznej sypialni przeczytasz tutaj.

Jedną z głównych kwestii z obszaru higieny snu jest barwa światła. Oczywiście mowa o świetle niebieskim, które emitowane przed położeniem się do snu nie pozwala na aktywację szyszynki i uwalnianie melatoniny. Tego typu światło znajduje się w żarówkach o zimnej barwie, wszelkich monitorach i ekranach urządzeń elektronicznych. Warto unikać korzystania z telefonu, tabletu czy laptopa tuż przed snem. Co więcej, używanie tych urządzeń zwiększa aktywność mózgu poprzez nadmiar bodźców, jeszcze bardziej utrudniając zasypianie. A jeśli masz problem z bezsennością, sprawdź też wcześniejszy artykuł.

Bardzo ciekawym, ale zaniedbywanym sposobem na poprawę codziennego funkcjonowania jest wykorzystanie światła naturalnego. W ciągu dnia w sypialni nie może panować półmrok. Zaraz po przebudzeniu bardzo korzystne będzie odsłonięcie rolet i zasłon, aby pozwolić promieniom słońca wypełnić swoim blaskiem całą sypialnię. To wspaniałe i pobudzające uczucie dające mnóstwo energii już o poranku. Poza tym warto korzystać z naturalnego światła, zwłaszcza podczas wiosennej i letniej pory roku, żeby naładować akumulatory po jesienno-zimowej szarudze.

Oświetlenie to nie wszystko

Aranżacja świetlna sypialni to jeden z kluczowych aspektów dla dobrej jakości snu, jednak nie jedyny. Równie istotne jest wyposażenie w solidne łóżko składające się z eleganckiej bazy i stylowego wezgłowia oraz wygodnego materaca i ergonomicznych poduszek. W tym zestawieniu warto postawić na hiszpańskie produkty od Gomarco.

Jednym z nich jest materac Adapt Sac z kolekcji Nucol. To model o średniej twardości, który wyróżnia się zastosowaniem innowacyjnej technologii komfortu System Nucol®, 7 stref komfortu oraz rozbudowanego system masażu – więcej o tym rozwiązaniu dowiesz się z tego wpisu. Materac z jednostkami masującymi to produkt unikalny i ergonomiczny – przebadany w barcelońskiej Dream Clinic Dr. Estivilla. Dodatkowym udogodnieniem jest obecność specjalnej piany VISCO Titanium Gel® z pamięcią kształtu zapewniającej dobre dopasowanie do budowy anatomicznej oraz pełne odprężenie mięśni i kręgosłupa. Za prawidłowy stopień sprężystości, izolacji ruchu i równomiernego rozkładu nacisku odpowiada rdzeń zawierający sprężyny kieszeniowe Springsac Soft® oraz tkanina Stretch. Równie istotnym elementem jest odwracalny topper ReverTop® z technologią Tecnofresh®, który pozwala zapewnić sobie optymalne warunki termiczne niezależnie od pory roku. Z kolei specjalny system kanałów wentylacyjnych umożliwia wydajną cyrkulację powietrza, co przekłada się na maksymalny komfort termiczny i zdrowy mikroklimat w czasie snu.

Innym przykładem nowoczesnego i elastycznego materaca jest Supreme Soft z linii Supreme. To bardzo praktyczny, dwustronny model o średnio-miękkiej twardości i dobrym dopasowaniu do kształtu ciała. Materac wyróżnia się bardzo wysoką przewiewnością, co przekłada się na wyjątkową świeżość i komfort snu, zwłaszcza latem. Wbudowany rdzeń złożony ze sprężyn Springsac® dba o izolację ruchu oraz naturalne i bardzo komfortowe rozłożenie masy ciała na całej tafli materaca. W efekcie sen na tym modelu należy do wyjątkowo przyjemnych doświadczeń, dając uczucie pełnego odprężenia. Natomiast dzięki opatentowanej pianie VISCO Titanium Gel® zawierającej mikrokapsułki żelu i tytanu proces regeneracji mięśni przebiega szybciej. Ponadto materac posiada solidną, wzmocnioną ramę oraz wykazuje właściwości antyroztoczowe, zapewniając komfort i bezpieczeństwo osobom z alergiami.

Podsumowanie

Umiejętne oświetlenie sypialni stanowi jeden z głównych czynników odpowiadających za zdrowy sen. Naturalny cykl dobowy ludzkiego organizmu jest regulowany przez światło, dlatego tak ważne jest, aby umieć skorzystać z jego wyjątkowych właściwości. W związku z tym, w sypialni warto zadbać o nastrojowe, ciepłe oświetlenie, które sprzyja uspokojeniu umysłu i odprężeniu. Natomiast zdecydowanie nie należy (bez uzasadnionej) korzystać z urządzeń elektronicznych i ekranów bazujących na silnej emisji światła niebieskiego, które skutecznie utrudnia zasypianie i sen. Co ważne, naturalne światło słoneczne w ciągu dnia jest równie ważne dla zdrowia jak jego brak na czas nocnego wypoczynku. Promienie słońca wpadające do sypialni o poranku ułatwiają pobudkę, nastrajają pozytywnie na resztę dnia oraz pobudzają życiowe siły.